Fadhilah Surat Al-Waqiah Lengkap



Surah Al-Waqiah
Surah Al-Waqiah adalah surah yang ke -56 di dalam Al-Quran, terletak pada Juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqiah kerana diambil dari lafaz Al-Waqiah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang artinya kiamat .

Al-Waqiah Surah Kekayaan Surah Al-Waqiah memang terkenal dengan beberapa khasiatnya dan kelebihan tersendiri dan hadis mengenainya adalah sahih.
Fatwa Ulama’Berkata :

“Sesiapa membaca surah Al-Waqiah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari berbagai penjuru serta berkah pula.”

Khasiat Surah Al-Waqiah Di dalam surah Al-Waqiah terkandung beberapa Fadhilat dan Khasiat, antara lain:

1.   Rasulullah SAW bersabda : Barang siapa yang membaca surat Al Waqi’ah setiap hari nya. Maka dia tidak akan di timpa dengan kefakiran.

2.  Rasulullah SAW bersabda : Ajarkan lah surat Al Waqiah kepada isteri-isteri mu. Karena sesungguhnya Surat Al Waqiah adalah surat kekayaan. (dari Hadis riwayat Ibnu Ady).

3.   Rasulullah SAW bersabda : Barang siapa yang membaca surat Al waqi’ah setiap malam hari. Maka dia tidak akan di timpa kemiskinan dan kesusahan selama-lamanya. (yang diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a).

4.   Rasulullah SAW bersabda : Bagi siapa membaca surat Al Waqi’ah setiap malam harinya. Maka dia tidak akan tertimpa kemiskinan dan kesusahan selamanya. Karena surat Al Waqiah merupakan surah kekayaan, maka bacalah ia ajarkanlah kepada anak-anakmu semua.

5.    Imam Ja’far Ash Shadiq sa berkata : Bagi siapa rajin membaca Al Waqiah saat malam jum’at, dia akan di cintai oleh Allah, di cintai oleh manusia, serta tidak melihat kefakiran, kesengsaraan, kebutuhan, serta penyakit dunia. Surat ini merupakan bagian dari sahabat Amirul Mukimin sa yang bagai beliau mempunyai keistimewaan yang tidak tertandingan oleh lain. (Tafsir Nur Ats- Tsaqalayn 5/203).

6.    Ubay bin Ka’b berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda : Bagi siapa membaca surat Al Waqi’ah. Maka dia dicatat tidak tergolong pada orang2 yang lalai. (Tafsir Nur Ats Tsaqalayn 5/203).

7.  Abdullah bin Mas’ud berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda : Bagi siapa membaca surat Al Waqi’ah. Maka dia tidak akan tertimpa kefakiran selama nya. (dari Tafsir Nur Ats Tsaqalayn 5/203).

8.   Imam Baihaqi meriwayatkan dari Ibnu Mas’ ud berkata : Aku dengar Rasulullah SAW bersabda : Barang siapa membaca surat Al Waqi’ah setiap malam hari. Maka dia tidak akan tertimpa kemiskinan.

9.    ad Dailamiy dari Anas bahwa Rasulullah SAW bersabda. : Surat Al Waqi’ah merupakan surat kekayaan, maka bacalah ia dan ajar kan kepada anak-anakmu semua.

10. Imam Ja’far Ash Shadiq sa berkata : Barang siapa merindukan surga dan sifat-sifatnya. Maka bacalah surat Al Waqi’ah ini, dan bagi siapa ingin melihat sifat-sifat neraka, maka bacalah surat As-Sajadah. (Tsawabul A’mal halaman 117).

11. Imam Muhammad Al Baqir sa berkata : Bagi siapa membaca surat Al Waqiah hendak ingin tidur. Dia akan berjumpa dengan Allah dalam keadaan wajah nya seperti bulan purnama. (Tsawabul A’mal pada halaman 117).

12. Apabila kekal membaca surat Al Waqiah pada malam hari. Maka mereka akan dijauhkan dari kemiskinan.

13. Apabila dibaca surat Al Waqiah minimal sebanyak 14 setelah shalat Ashar secara rutin. Maka maka mereka akan memperoleh kekayaan yang melimpah.

14. Apabila dibaca surat Al Waqiah sebanyal 41 setiap hari maka segala hajat berkaitan dengan rezeki akan dikabulkan dan ditunaikan.

15. Apabila dibaca Al Waqiah minimal sebanyak 40 kali pada setiap malam hari selama 40 hari berturut-turut. maka niscaya rezeki akan mengalir deras.

16. Menjadi orang kaya yang sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyak 3 X selepas Solat Subuh dan 3 X selepas Solat Isyak. Insya’Allah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan dijadikan seorang yang hartawan lagi dermawan .

17. Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi’ah, ayat 35-38 sebanyak 7 X. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk
menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi’ah Ayat 35-38 ialah  “Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.”

18. Surah Al-Waqiah ini jika dibaca di sisi mayat atau orang yang sedang nazak, Insya’Allah di permudahkan untuk roh keluar dari jasadnya. Jika dibaca disisi orang sakit,diringankan kesakitannya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, Insya’Allah segera melahirkan dengan mudah. Boleh juga dibaca di sisi orang yang hendak bersalin sebagai selusuh.


Adapun Petua lain, Menurut As’Syeikh Abi’l Abbas katanya; Dengan mengamalkan seperti berikut, Insya’Allah, ia akan menjadi orang kaya.
1) Bila hendak mengamalkan surah Al- Waqiah ini, terlebih dahulu berpuasa selama 7 hari , di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Kamis. Buka puasanya hanya makan sayur-sayuran / tumbuhan saja (tidak memakan sesuatu yang bernyawa seperti tidak makan ikan, daging, segala hewan).

2)  Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu , membaca surah Al-Waqi'ah sebanyak 25 X . Apabila bacaan tersebut di mulai setelah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama , maka diakhirilah
pembacaan Al-Waqi’ah itu pada setelah fardhu Isyak pada Jumaat berikutnya.

3)    Pada malam Jumaat terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqiah sebanyak 125 X , kemudian berselawat 1000 X.
Insya’Allah, dengan mengamalkan surah Al-Waqiah seperti yang diberitahu dalam hadis-hadis Nabi SAW, kita akan memperolehi rezki yang banyak, supaya kita dapat menolong dan membantu orang lain yang memerlukan bantuan dan memperbanyakkan lagi amal jariah kita supaya dapat dibawa ke sana nanti.


Bacalah surah Al-Waqiah ini dengan hati yang ikhlas memohon rezki dariNya. Jangan berniat untuk kaya di dunia yang sementara. Dalam niat kita dengan rezeki yang banyak kita dapat beribadat kepadaNya dan membuat amal jariah. Barulah Allah SWT memperkenankan doa-doa kita.

0 Response to "Fadhilah Surat Al-Waqiah Lengkap"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel